الوارثین

رزمندگان گردان تخریب لشگرده سیدالشهداءعلیه السلام

الوارثین

رزمندگان گردان تخریب لشگرده سیدالشهداءعلیه السلام

الوارثین

این وبلاگ به انتشار خاطرات شهدا و رزمندگان تخریبچی لشگرده سیدالشهداء علیه السلام می پردازد و پلی خواهد بود برای ارتباط نسل جبهه با نسل امروز ......... انشاءالله
سلام بر شهیدان تخریب
سلام بر اسوه های تهذیب
فرمانده ای داشتیم که مشخصات شناسنامه اش ، محمود نوریان بود اما توی گردان برادر عبدالله صداش میکردیم و چند ماه قبل از شهادتش خونه خدا رو زیارت کرد و زیاد طول نکشید از اون به بعد حاج عبدالله شد و در شهر فاو به آسمان پرکشید... و آخرین نصیحتش به ما این بود که..... به داد خود برسید که وقت تنگ است.

آخرین نظرات
  • ۱۲ تیر ۹۵، ۱۵:۲۴ - siamak purasad
    ✔✔✔

چانه زنی رحیم صفوی وقاسم سلیمانی

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۳۰ ب.ظ
الوارثین - چانه زنی رحیم صفوی وقاسم سلیمانیچانه زنی رحیم صفوی وقاسم سلیمانی

 به گزارش گروه حماسه و جهاددفاع پرس،مجید مختاری راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پژوهشگر جنگ ایران و عراق است. وی در عملیات کربلای 4 راوی قرارگاه نجف و در عملیات کربلای 5 راوی قرارگاه کربلا بوده است. اکنون بخش نخست، روایت لحظه به لحظه این عملیات و نقل قول‌های فرماندهان در جلسات را در ادامه می‌خوانیم:

پس از جلسه فرماندهی کل سپاه و ابلاغ ماموریت به قرارگاه کربلا، من (مجید مختاری) به دلیل آنکه در عملیات کربلای 4 راوی قرارگاه نجف (به فرماندهی مصطفی ایزدی و جانشین برادر شوشتری) بودم و شناخت خوبی از منطقه داشتم. به عنوان راوی قرارگاه کربلا انتخاب شدم و در کنار احمد غلامپور قرار گرفتم.

احمد غلامپور به محض بازگشت از جلسه قرارگاه خاتم، معاونین خود در قرارگاه کربلا را به جلسه‌ای به منظور آماده‌سازی عملیات در منطقه شلمچه فراخواند. در این جلسه ابتدا درباره‌ی طرح مانور عملیات و سپس درباره‌ی آماده‌سازی عقبه‌ها بحث و گفت‌و‌گو شد و چهار محور اصلی برای شکستن خطوط دفاعی دشمن و تداوم عملیات تعیین شد:  

 

محور اول: جناح راست عملیات با عبور از آب گرفتگی شلمچه، پد بوبیان و پل دوم کانال ماهی با لشکر 33 المهدی و تیپ 18 الغدیر.

محور دوم: محور کانال ماهی از پل دوم تا نوک کانال ماهی با لشکر 25 کربلا و لشکر 41 ثارالله.

محور سوم: دژ مرزی و منطقه‌ی پنج ضلعی با لشکر 31 عاشورا و 19 فجر.

محور چهارم: محور دژ مرزی و جاده شلمچه با لشکر 10 سیدالشهدا.

پس از این جلسه پی‌گیری‌های برادر غلامپور در زمینه طراحی مانور عملیات، احداث عقبه‌ها، آغاز شناسایی‌ها، توجیه فرمانده یگان‌ها، مسئله عبور از آب گرفتگی میان پاسگاه زید و پد بوبیان، احداث جاده‌ها و پدهای توپخانه و شکستن خطوط دفاعی دشمن توسط موج اول نیروها آغاز شد. زمان محدود تعیین شده از سوی فرماندهی کل سپاه موجب می‌شد تا کلیه پی‌گیری‌ها در جلسات قرارگاه و سرکشی به یگان‌ها در منطقه صورت گیرد. این مسئله حتی شامل مباحث مانور عملیات نیز می‌شد. باگذشت بیش از دو روز از تصویب و ابلاغ اجرای عملیات آینده در منطقه‌ی شلمچه به یگان‌ها، هنوز احساس می‌شد، یگان‌ها به صورت جدی وارد عمل نشده‌اند و مسائل و مشکلات خود را همراه با ابهام و تردید نسبت به عملیات دنبال می‌کنند. این مسئله موجب شد تا محسن رضایی به منظور ایجاد سرعت عمل در قرارگاه کربلا و یگان‌های واگذار شده، دستورالعمل آمادگی برای اجرای عملیات را براساس زمان‌بندی معین در تاریخ 7دی1365 به قرارگاه کربلا ابلاغ کند. در این دستورالعمل آمده بود: از تاریخ 8دی1365 تا 12دی1365 شناسایی‌ها شروع و تکمیل شود. از تاریخ 9دی1365 نقل و انتقالات آغاز و در تاریخ 15دی1365 پایان یابد و از تاریخ 10دی1365 تا تاریخ 12دی1365 فرمانده گردان‌ها توجیه شوند.

در این میان، اصلی‌ترین موضوعات، طرح مانور عملیات، حضور یگان‌ها در منطقه و استقرار در محورهای تعیین شده بود تا ضمن شروع شناسایی‌ها، نقل و انتقالات اولیه آغاز و اقدامات مهندسی دنبال شود. احمد غلامپور در روز 8دی1365 در جلسه‌ای که به منظور بررسی طرح مانور و توجیه فرماندهان یگان‌ها با حضور برادر رحیم صفوی جانشین فرمانده نیروی زمینی تشکیل شد، ضمن تاکید بر قطعی بودن عملیات در محور شلمچه، خواستار مشارکت فرمانده‌ی یگان‌ها در طراحی عملیات شد. وی در این جلسه خطاب به سایر فرماندهان گفت: به خدا ما می‌دانیم یک پنجاهم فشاری که به محسن می‌آید ما نمی‌توانیم تحمل کنیم. این بسیجی‌ها عجب روحیه‌ای دارند، براشون صحبت شد که بمانند آن‌ها حتی ساک‌هایشان را تحویل نگرفتند. به هرحال مانور در این منطقه مشکل است، باید درباره‌ی آن بحث کرد.

امین شریعتی فرمانده لشکر عاشورا نیز ضمن تایید سخنان برادر غلامپور درباره مانور عملیات آینده گفت: منطقه‌ی پنج ضلعی چون محدود است و متکی به جاده‌ها نیست، باید قدم به قدم پاک‌سازی شود، بالای پنج ضلعی(محور کانال ماهی) نیز خیلی مشکلات دارد و ما حداکثر کاری که می‌توانیم بکنیم ضلع شمالی کانال ماهی گیری است. اینجا باید بحث شود من خودم باید قانع بشوم تا بتوانم فرمانده گردانم را توجیه کنم. اینها (فرمانده گردان‌ها) سوالاتی می‌کنند که من قادر به پاسخگویی نیستم. اگر الان هم مسئله‌ای مطرح می‌کنم مال این نیست که خدای ناکرده نمی‌خواهیم عملیات کنیم، خدا نکند این‌طور باشد، فقط یک مقدار باید بیشتر بحث شود.

برادر رحیم صفوی جانشین فرمانده نیروی زمینی نیز در پاسخ به صحبت‌های برادران غلامپور و امین شریعتی گفت: ما باید کل مشکلات اینجا را بررسی و برایش راه حل پیدا کنیم. از عقبه‌ها، توپخانه و... گرفته تا وضعیت زمین. باید با استفاده از تجربیات گذشته مشکلات اینجا را حل کنیم. شما که می‌خواهید برای گردان‌هایتان مانور بچینید باید خوب نسبت به منطقه شناخت داشته باشید. باید بچه‌هایی که می‌خواهند اینجا مانور کنند، توجیه باشند. باید از تجارب تیپ 57 ابوالفضل(ع) و لشکر 19 فجر درس بگیریم. باید با فرماندهانشان صحبت کنیم و دلایل موفقیت آن‌ها را پیدا کنیم. ما نباید در زمین پنج ضلعی محدود شویم. باید در زمین بالای پنج ضلعی (زمین‌های مجاور ضلع جنوبی کانال ماهی‌گیری) مانور بچینیم و عمل کنیم. آن‌جایی که دشمن احتمال مانور می‌دهد، نباید مانور بچینیم. برای مثال نباید روی جاده‌ها مانور بگذاریم. اول باید از وسط منطقه به دشمن بزنیم و بعد بیاییم جاده‌ی شلمچه را بگیریم. پس باید به مانورمان وسعت بدهیم و هرچه به طرف بالا (کانال زوجی) جناحمان را باز کنیم، عبور ما آسان‌تر می‌شود.

در ارتباط با عقبه‌ی عملیات، به جز عقبه‌های موقت، باید روی جاده‌ای که در امتداد دژ است و تیپ 57 از آن عبور کرد، کار کنیم. برای عبور موقت هم باید روی پل‌های کوثری و دیگر پل‌ها سرمایه‌گذاری کرد. برای مقابله با پاتک‌های دشمن هم باید طرح‌ریزی کنیم. کوچکی زمین همان‌طور که برای ما مشکلات دارد، برای دشمن هم دارد. روی آتش پرحجم هم می‌شود برنامه‌ریزی کرد. روی پنج ضلعی شناخت پیدا کرده‌ایم، اما زمین شمال آن برای ما ناشناخته است و باید نسبت به آن شناخت پیدا کرد و متناسب با آن مانور چید. ما تازه ب بسم الله را گفته‌ایم. پس شما باید اطلاعات بیشتری پیدا کنید. از نیروهای شناسایی استفاده کنید و با بچه‌های لشکر 19 فجر هم صحبت کنید.

قاسم سلیمانی در پایان صحبت‌های برادر رحیم صفوی پرسید: شما اینجا(منطقه شلمچه) چقدر می‌خواهید توان بگذارید؟

رحیم صفوی: همه‌ی توان را می‌گذاریم.

قاسم سلیمانی: عقبه‌هایمان محدود است، مشکل کربلای 4 را پیدا می‌کنیم. ... به ما یک چیزهایی را ابلاغ کرده‌اند که اصلا نمی‌شود کار کرد. ما باید یک چیزهایی را بدانیم تا بتوانیم فرماندهان گردان‌ها را توجیه کنیم، الان اطلاعات ما از این منطقه ناچیز است. ... من فکر می‌کنم که عملیات اینجا ایذایی است. اینجا هنوز روی زمینش مانور چیده نشده است.

هرچند سخنان فرماندهان لشکرهای 31 عاشورا و 41 ثارالله نشان‌دهنده‌ی آمادگی آن‌ها برای شروع کار در منطقه‌ی شلمچه است، اما از برخی اشاره‌های آن‌ها می‌توان چنین برداشت کرد که هنوز ابهاماتی درباره‌ی عملیات آینده دارند و حداقل زمان در نظر گرفته شده برای اجرای عملیات را کافی نمی‌دانند. به همین دلیل احمد غلامپور در پایان صحبت‌های آن‌ها می‌گوید: ابهاماتی دارند که هنوز حل نشده است.

با این جمله‌ی برادر غلامپور، فرماندهان حاضر در جلسه به حضور واحدهای مهندسی و شناسایی خود اشاره کردند و گفتند که کار آغاز شده است، اما برخی مسائل مانده که باید حل شود. سوال برادر سلیمانی از برادر رحیم درباره‌ی دید فرماندهی نسبت به فرماندهان یگان‌ها به‌خوبی نشان‌دهنده‌ی نگرانی آنان نسبت به برداشت فرماندهی از نحوه‌ی برخورد آن‌ها است. وی پس از صحبت برادر غلامپور از رحیم صفوی پرسید: شما الان دیدتان نسبت به ما چیست؟

برادر رحیم صفوی نیز به منظور ایجاد اطمینان در فرماندهان یگان‌ها پاسخ می‌دهد: ما دیدمان نسبت به شما مثبت است و برخوردهای شما را صادقانه می‌دانیم. شما باید فشاری را که به مسئولینتان می‌آید درک کنید. باید کارها را سریع‌تر آغاز کنید.

امین شریعتی: شناسایی‌ها را از فرداشب شروع می‌کنیم.

قاسم سلیمانی: شروع کرده‌ایم، ولی شناسایی از منطقه‌ی آب گرفتگی را نه، ان‌شاالله از فرداشب شروع می‌کنیم.

رحیم صفوی: از فرداشب نه، از امشب، این دستور فرماندهی است.

قاسم سلیمانی: فردا شب بهتر است.

رحیم صفوی: دستور فرماندهی بهتر است.

قاسم سلیمانی: چشم، باشد، ما که تا حالا همین طور بوده‌ایم.

رحیم صفوی: در عمل باید نشان دهید.

قاسم سلیمانی: با این وضعی که زمین اینجا دارد تا ما شناسایی را شروع و تمام کنیم بیست و پنج روز طول می‌کشد و این برای نیروهای بسیج مشکل ایجاد می‌کند.

رحیم صفوی: نخیر، باید پانزده روز دیگر آماده شوید. پیام امام را برای نیروهای بسیج بخوانید. امام مسئله‌شان را حل کرده است.

قاسم سلیمانی: آخر بسیجی‌ها!

رحیم صفوی: شما اعتقادتان را نسبت به نفوذ کلام امام از دست داده‌اید.

قاسم سلیمانی: استغفرالله.

رحیم صفوی: امشب با گزارش کار بیایید جلسه. فرماندهی یک مسئله‌ای را می‌داند که شما نمی‌دانید.

قاسم سلیمانی: خداوکیلی من روز اول (دو روز پس از عملیات کربلای 4) روم نشد بروم داخل لشکر. ماشین را دادم به دفتر سیاسی بنزین زد. بعد هم رفتم برای بچه‌ها صحبت کردم. هم خودم گریه کردم و هم بسیجی‌ها.

در عملیات کربلای 4 من خودم می‌دیدم داخل آب (رودخانه اروند) یک بسیجی که عراقی‌ها به طرفش شلیک می‌کردند، به او گفتم شلیک کن. او هم شلیک کرد، اما کارساز نبود. بعد آر.پی.جی را از روی کوله‌ی فرد جلو خودش درآورد، موشک را گذاشت و از داخل آب به سمت عراقی‌ها شلیک کرد. به خدا بسیجی‌ها هیچی کم نگذاشتند.

رحیم صفوی: عجیب است، داخل آب شلیک کردن خیلی جرئت می‌خواهد!

بدین‌ترتیب با روشن شدن نسبی وضعیت یگان‌ها و مانور عملیات، مقرر شد احمد صیاف زاده دستور عملیاتی شماره یک کربلای 5 را تنظیم و همراه با ماموریت جز به جز یگان‌ها، آن را به لشکرها و تیپ‌های قرارگاه کربلا ابلاغ کند


 

نوشته شده توسط (جامانده قافله‌ی عشق) در چهارشنبه دهم دی ۱۳۹۳ ساعت 11:30 موضوع |

  • جامانده ازشهدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی